Schriftelijke vragen ‘Verdachte chauffeur dodelijk ongeval Waalhaven reed eerder motoragent en fietsster aan’.

Vragen van de leden Michon-Derkzen en De Groot (VVD) aan de ministers van Justitie en Veiligheid en Infrastructuur en Waterstaat over het bericht ‘Verdachte chauffeur dodelijk ongeval Waalhaven reed eerder motoragent en fietsster aan’.

1) Bent u bekend met het bericht ‘Verdachte chauffeur dodelijk ongeval Waalhaven reed eerder motoragent en fietsster aan’? (1)

2) Klopt het dat de verdachte chauffeur eerder betrokken was bij het aanrijden van een motoragent in 2015?

3) Is deze zaak destijds door de officier van justitie aan de strafrechter voorgelegd? Zo ja, was er sprake van een misdrijf?

4) Viel het door de verdachte vertoonde rijgedrag onder de in 2020 in de Wegenverkeerswet beschreven roekeloosheid?

5) Is de verdachte voor deze aanrijding veroordeeld? Zo ja, wat was de strafmaat? Is de verdachte een rijontzegging gegeven?

6) Is er door de rechter beoordeelt of er sprake was van opzet bij het aanrijden van de motoragent, zoals door het slachtoffer is beweerd?

7) Klopt het dat de verdachte chauffeur vorig jaar nog een ongeluk veroorzaakte, waarbij een 79-jarige vrouw om het leven kwam?

8) Is deze zaak destijds door de officier van justitie aan de strafrechter voorgelegd? Was hier sprake van een misdrijf?

9) Is de verdachte voor deze aanrijding veroordeeld? Zo ja, wat was de strafmaat?

10) Is de verdachte als recidivist aangemerkt, waarbij het in de tweede zaak weegt dat hij al eerder een ernstig ongeluk heeft veroorzaakt?

11) Was er in een van de drie gevallen sprake van drank- en/of drugsgebruik door de verdachte?

12) Indien er in het meest recente geval sprake was van het opzettelijk aanrijden van het slachtoffer, valt dat dan nog onder artikel 6 van de Wegenverkeerswet?

13) Weegt het bij een eventuele vervolging dat de verdachte al tweemaal eerder een ongeluk heeft veroorzaakt?

14) Hoe vaak heeft er in de afgelopen tien jaar een ongeval plaatsgevonden, waar een motoragent bij betrokken was? Is er een bepaalde trend te zien in het aantal ongevallen?

15) Is de verkeersveiligheid van motoragenten voldoende geborgd?

16) Wordt de werkwijze van/voor motoragenten regelmatig geëvalueerd? Indien dit niet het geval is, of de laatste evaluatie al een lange tijd geleden is, is er door dit ongeval de noodzaak ontstaan dit op korte termijn te doen om zo een verkeersveilige deelname aan het verkeer te versterken? Zo niet, waarom niet?


1) Rijnmond, 7 juli 2021, ‘’Verdachte chauffeur dodelijk ongeval Waalhaven reed eerder motoragent en fietsster aan’’ via https://www.rijnmond.nl/nieuws/1286338/Verdachte-chauffeur-dodelijk-ongeval-Waalhaven-reed-eerder-motoragent-en-fietsster-aan


Foto: "Ambulance" by DennisM2 is marked under CC0 1.0. To view the terms, visit https://creativecommons.org/licenses/cc0/1.0/